Tygodnik „Dzień po dniu” to cykl, w którym pokazujemy Wam najważniejsze wydarzenia mijającego tygodnia. Będzie trochę o hybrydowym modelu pracy czy terminach ważności produktów spożywczych. I przyznajemy, to nie jest obiektywne zestawienie.

 

KTIKAS ma mniej pracy

Co to jest KTIKAS? To nie mityczny grecki wojownik, ale skrót od „Krajowy Telefon Interwencyjny Krajowej Administracji Skarbowej”. Czyli infolinii przeznaczonej dla osób, które chcą podzielić się z urzędem swoimi wątpliwościami np. co do uczciwości podatkowej sąsiada. Jak podał „Money.pl”, z danych z izb administracji skarbowej wynika, że w pierwszym kwartale br. liczba złożonych donosów wyniosła ok. 11,5 tysiąca. Oznacza to spadek o ok. 7 proc. w porównaniu z początkiem 2020 roku. Dane danymi, ale tęgie głowy zadają sobie pytanie, co było przyczyną spadku zgłoszeń. Być może coś dzieje się ze społeczeństwem skoro coraz mniej osób chce dzielić się z urzędami swoją wiedzą o prawdziwych albo rzekomych grzechach podatkowych innych osób. Miejmy nadzieję, że to nic złego.

 

Weekend 19-20 czerwca

Śledzik dla ochłody

Rywalizacja na rynku lodów przybiera na sile wraz ze wzrostem temperatur.  Nic dziwnego, roczna sprzedaż lodów szacowana jest na ok. 2,5 mld złotych rocznie (warto też przypomnieć, jak zrobił to ostatnio Polski Instytut Ekonomiczny, że Polska jest w pierwszej dziesiątce największych eksporterów lodów na świecie). Producenci próbują skusić konsumentów nie tylko opakowaniami (jak głośne lody Ekipa) ale i coraz bardziej wyszukanymi smakami. Na jednym z gospodarczych portali o tegorocznym sezonie wypowiedział się jeden z producentów lodów. Przekonywał m.in., że  Polacy lubią próbować i nie boją się dziwnych smaków typu pomarańcza z musztardą. Firma testowała również lody o smaku śledzia w śmietanie z cebulką. Wiemy, że lody „wytrawne” znajdują w Polsce coraz więcej amatorów, ale przypomnieliśmy sobie przy tej okazji słowa jednej z piosenek Pawła Kukiza – „nie mieszaj ogórków z dżemem i musztardy z kisielem, bo żołądek to nie San Francisco”.

 

Poniedziałek 21 czerwca

Popularność hybryd rośnie

Jednym z symboli nowoczesnego języka, w którym prostsze słowa próbuje się zastępować bardziej mądrze brzmiącymi, jest termin „hybrydowy”. Są więc hybrydowe wojny, hybrydowe samochody, hybrydowy manicure. W pandemii bardzo popularna stała się fraza „hybrydowy model pracy”, czyli łączący pracę w domu z pracą w biurze. Z opublikowanego niedawno raportu firmy badawczej Colliers wynika, że wprowadzenie na stałe hybrydowego modelu pracy planuje 77 proc. pracodawców (dodajmy, że chodzi o najemców powierzchni biurowych). Co ciekawe, kilka miesięcy wcześniej PwC opublikowało raport, z którego wynika, że taki sam odsetek (czyli 77%) pracowników uważa, że jest to idealny model pracy przyszłości. Skąd taka popularność? U pracowników jest zrozumiała – wielu z nich cieszy się, że kilka dni w tygodniu może wykonywać pracę w domu. Pracodawcy mogą z kolei ograniczyć koszty funkcjonowania biura. Kto wie, może decydują o tym również inne czynniki. Jak informuje portal prawo.pl od początku 2021 do Państwowej Inspekcji Pracy wpłynęły tylko trzy skargi na pracodawców dotyczące wykonywania pracy zdalnej. PIP nie jest zapewne szczęśliwy ale ma swoją odpowiedź na „hybrydowy model pracy”. Jak czytamy w oficjalnym komunikacie „21 stycznia 2021 roku inspektorzy pracy przystąpili do prowadzenia kontroli w sposób zdalny i hybrydowy”.

 

Wtorek 22 czerwca

„Przed” i „do” czyli kiedy?

Media przypominają o prowadzonych przez Komisję Europejską pracach zmierzających do zmiany zasad etykietowania produktów spożywczych. Chodzi tutaj o wydrukowane na etykietach daty ważności i wyeliminowanie niejasności pomiędzy sformułowaniami „najlepiej spożyć przed” i „należy spożyć do”. Ich błędna interpretacja powoduje, że na śmietnikach lądują miliony ton nadającej się do spożycia żywności. Rozpatrywane są różne warianty zmian. Mamy też swoją propozycję. Wydrukowana specjalną techniką data ważności mogłaby znikać z etykiety po upływie terminu ważności. Nie będzie daty, to nie będzie też wątpliwości czy „spożyć przed” czy „do”. To rozwiązanie „sprawdziło się” np. w paragonach. Wielu z nas zapewne doświadczyło sytuacji, gdy przy składaniu reklamacji okazywało się, że nie tak dawno wydrukowany paragon jest tak wyblakły, ze nic na nim nie widać.

 

Środa 23 czerwca

W jakich butach chodzi szewc?

„Puls Biznesu” pisze, że Billy Markus, który w 2013 r. współtworzył jedną  kryptowalut –  dogecoina – poinformował o zakupie, i to po raz pierwszy, własnej waluty. Billy Markus nie jest raczej bohaterem pierwszych stron gazet a informacja, że kupił sobie dogecoiny nie jest wielką sensacją. Pomyśleliśmy jednak, że konsumentów na całym świecie zapewne interesowałaby informacja, którzy biznesmeni korzystają w życiu prywatnym z produktów wytworzonych przez ich własne fabryki. Albo ze świadczonych przez swoje firmy usług. Mamy przeczucie, że byłoby tu sporo niespodzianek.

 

Czwartek 24 czerwca

Niezdrowa żywność tylko dla dorosłych

Brytyjskie media poinformowały, że brytyjski rząd potwierdził chęć wprowadzenia zakazu wyświetlania reklam telewizyjnych tzw. śmieciowego jedzenia przed godziną 21. Popieramy! Może to być nawet godzina 23,  tym bardziej, ze śmieciowe jedzenie często jest „bohaterem” tzw. food porn. Tak określa się metodę fotografowania jedzenia, która powoduje, że oglądający zaczyna odczuwać natychmiastowy i niepohamowany apetyt.

 

Plus Tygodnia

21 czerwca obchodziliśmy w Polsce Dzień Przedsiębiorcy. Przypomnimy, że święto ustanowił Sejm RP w 2016 roku z inicjatywy Krajowej Izby Gospodarczej. Z tej okazji oczywiście plus dla wszystkich przedsiębiorców! Obserwując niektóre działania władz wobec przedsiębiorców dajemy też plus za to, że święta jeszcze nie zlikwidowano.

 

Minus tygodnia

Polska reprezentacja, odpadając w fazie grupowej, zarobiła na mistrzostwach Europy 750 tys. euro – poinformował PAP. Mistrz dostanie aż 34 mln euro. Obawiamy się, że taki „zarobek” nie wystarczy na pokrycie wydatków poniesionych w związku z udziałem naszych piłkarzy w mistrzostwach.

 

Felieton opracowany przez Krajową Izbę Gospodarczą, >>> źródło <<<

Grafika:
<a href='https://pl.freepik.com/zdjecia/winobranie'>Winobranie zdjęcie utworzone przez Racool_studio - pl.freepik.com</a>

 

Koszalińska Izba Przemysłowo-Handlowa

ul. Zwycięstwa 126

75-614 Koszalin

tel. 94 3488645

tel./fax 94 3423103

adres e-mail: kiph@kiph.com.pl

Prezes Zarządu - Piotr Huzar

tel. 609 695 797

Działalność KIPH

Głównym zadaniem Koszalińskiej Izby Przemysłowo-Handlowej jest "...reprezentowanie interesów skupionych w niej podmiotów gospodarczych w zakresie ich działalności wytwórczej, handlowej, budowlanej lub usługowej wobec organów państwowych i samorządowych i innych instytucji oraz organizacji..."

Dojazd

© 2018 KIPH Koszalinska Izba Przemyslowo-Handlowa

Projektowanie i tworzenie stron internetowych Koszalin